По-добрата диета- мазнини или въглехидрати

Въпросът – кой хранителен режим да изберем?

Кое е по-добро,хранителен режим с ниско съдържание на липиди и високо съдържание на въглехидрати или режим с високо съдържание на мазнини (липиди) и ниско съдържание на въглехидрати(захари) ? Или всъщност типът мазнина има значение? Изследователи от Харвард, от Детската болница в Бостън и техни колеги разглеждат въпроса от двете страни и стигат до консенсус. Докладът им е публикуван в специалното издание на сп. „Наука“, посветено на храненето.

Съотношение на мазнините към въглехидратите

Изследователите са съгласни, че няма специфично съотношение на липиди към захари , което е най-доброто за всички и че една цялостна висококачествена диета, която е с ниско съдържание на захар и рафинирани зърнени храни, ще помогне на повечето хора да поддържат здравословно тегло и нисък риск от хронични заболявания.

Екипът събира специалисти с различни области на компетентност и противоположни възгледи и идентифицира областите на съгласие, без да се фокусира върху различията.

Качество на диетата – ненаситени мазнини и пълнозърнести въглехидрати

Те са съгласни, че ако се съсредоточат върху качеството на диетата си – замествайки наситените или транс липидите с ненаситени мазнини и замествайки рафинираните въглехидрати с пълнозърнести храни и зеленчуци без нишесте – повечето хора могат да поддържат добро здраве в рамките на широк диапазон от съотношение на липиди към захари. 

Авторите описват сведенията за три противоположни позиции относно консумацията на липиди и захари:

  1. Високата консумация на липиди причинява затлъстяване, диабет и вероятно рак, следователно нискомазнинните диети са оптимални;
  2. Обработените захари имат отрицателно въздействие върху метаболизма; нисковъглехидратните или кетогенните (много нисковъглехидратни) диети с високо съдържание на липиди са по-добри за здравето;
  3. Относителното количество на хранителните липиди и захари има малко значение за здравето – важен е източникът на мазнини или въглехидратите, които се консумират.

Нови програми 

Авторите идентифицират също списък с въпроси, които според тях могат да послужат като основа на нова програма за научни изследвания в областта на храненето, включително:

  1. Дали хранителните режими с различни съотношения на въглехидрати към липиди влияят на телесния състав (съотношението на липидите към мускулите), независимо от приема на калории?
  2. Дали кетогенните диети осигуряват метаболитни ползи, надхвърлящи тези на умереното ограничаване на въглехидратите и особено при диабет?
  3. Какви са оптималните количества на определени видове мазнини (включително наситени мазнини) в диета с много ниско съдържание на захари?

Според изследователите откриването на отговори на тези въпроси в крайна сметка ще доведе до по-ефективни хранителни препоръки.

„Верният път към здравето“

Здравето е най-добрият подарък, който ви е даден!!! Затова си заслужава да намерите правилния начин да го поддържате! 

Следете нашия сайт, където екипът на Medos.bg, скоро ще ви запознае с още по темaта.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *