10 суперхрани за по-здравословно меню

Суперхраните са предимно храни от растителен произход и не семо. Те спадат към групата на т.нар. функционални храни, които съдържат изобилие от различни витамини, минерали, органични пигменти, полифенолни съединения, каротеноиди,  полипептиди, аминокиселини и др., които оказват изключително благоприятно въздействие върху общото здравно състояние на нашия организъм. Една от най-добрите функционалности на всяка суперхрана е че благодарение на своят хранителен състав от различни най-вече микро и макронутриенти, се характеризират, като пречистващи организма от свободните радикали, натрупани в следствие на оксидативният стрес. Най-общо казано се характеризират, като мощни антиоксиданти, които подсилват и предпазват нашият организъм от вредното въздействие на оксидираните отпадни вещества. 

Много храни се славят като “суперхрана”, но е важно да отбележим, че няма една единствена съставка или храна, която да е ключът към доброто здраве или превенцията от болести. Изграждането и поддържането на здравословни ежедневни навици и елиминиране на вредните такива, в комбинация с достатъчно активен начин на живот и правилно съставен хранителен план, представляват една адекватна и устойчива на вредни влияния формула към нашето по-добро физическо и ментално здраве.

Кои са суперхраните, които да прибавим към нашето здравословно меню?

Суперхраните са сред нас и са ни предоставени от природата, за да задоволяваме своята първична нужда за оцеляване, а именно храненето. Срещаме ги всеки ден в ежедневието си. Консумираме ги, но сме слабо запознати с редицата благоприятни въздействия, които ни предоставя, богатият им хранителен състав. Изкушени от рафинираните и бързо произведени храни,  изпускаме възможността да използваме благата предоставени ни от природата и пропускаме да наситим своя организъм с пълноценна доза от антиоксидантни, антибактериални, противовъзпалителни и антисептични вещества. 

Ето и списък с някои храни, които достойно можем да наречем суперхрани и да ги включите към  здравословно си меню за постигане на по-силен и защитен организъм. 

Зелени листни зеленчуци

Зелените листни зеленчуци са суперхрана и са чудесен източник на нутриенти, включително фолиева киселина, цинк, калций, желязо, магнезий, витамин C и фибри. Едно от нещата което прави тези зеленчуци суперхрана е потенциалът им да намалят риска от заболявания, включително сърдечно-съдови заболявания и диабет тип 2.

Те също така съдържат високи нива на противовъзпалителни съединения, известни като каротеноиди, които могат да предпазват от някои видове рак. Популярни зеленолистни зеленчуци са кейлът, спанакът, марулята, руколата и други.

Горски плодове

Горските плодове са суперхрана и са пълни с витамини, минерали, фибри и антиоксиданти. Затова се свързват с намален риск от сърдечни заболявания, рак и други възпалителни състояния. Най-отличителната съставка в повечето от тях са антоцианите, които са отговорни за антиоксидантните свойства на горските плодове и предотвратяват натрупването на левкоцити по капилярните стени. Горските плодове могат също да бъдат ефективни при лечението на различни нарушения на храносмилането и имунната система, когато се използват заедно с традиционните медицински терапии. Най-популярните горски плодове са малини, ягоди, боровинки и къпини.

Зелен чай

Зеленият чай е суперхрана и леко кофеинова напитка с широк спектър от лечебни свойства. Зеленият чай е богат на антиоксиданти и полифенолни съединения, които имат силни противовъзпалителни ефекти. Един от най-разпространените антиоксиданти в зеления чай е епигалокатехин галат. Най-вероятно този антиоксидант е причината зеленият чай да предпазва от хронични заболявания като сърдечно-съдови болести, диабет и рак. Друго вещество с доказано благоприятно въздействие върху нервната система при състояния на преумора и стрес е Л-теанинът, който въздейства върху освобождаването или намаляването на невротрансмитери (серотонин и допамин), като подобрява паметовите възможности.

Според изследванията комбинацията от катехини и кофеин в зеления чай го правят ефективно средство за отслабване при някои хора.

Бобови растения

Бобовите растения са суперхрана и включват боб, соя, леща, грах, фъстъци и люцерна. Те са си спечелили титлата „суперхрана“, защото са пълни с нутриенти и играят важна роля в превенцията на различни заболявания. Бобовите култури са отличен източник на витамини от групата B, калий, магнезий, и фосфор, както високо съдържание на белтъчини, фибри и ниско съдържание на мазнини. Изследванията сочат, че те предлагат много ползи за здравето, включително подобряване на състоянието при диабет от втори тип, както и намаляване на нивата на кръвното налягане и холестерола. Честата консумация на боб и леща може също да помогне за поддържане на теглото, тъй като осигуряват чувство за ситост.

Ядки и семена

Ядките и семената като бадеми, орехи, шам фъстък, кашу, бразилски орех, слънчогледово семе, тиквено семе, чиа, ленено семе, конопено семе и други, са суперхрана и са богати на фибри, белтъчини и полезни мазнини. Те също съдържат различни съединения с антиоксидантни и противовъзпалителни свойства, които могат да ви предпазят от оксидативния стрес – отново витамини от групата В, както и веществата селен, тиамин, желязо и цинк.

Изследванията показват, че консумацията на ядки и семена може да ви предпази от сърдечно-съдови заболявания. Въпреки че ядките и семената са калорично плътни, някои видове се свързват с отслабване, когато са част от балансирана диета.

Чесън

Чесънът е суперхрана и отличен източник на манган, витамин C, витамин B6, селен и фибри. Чесънът е популярна съставка в кулинарията заради отличителния си вкус и аромат, но от векове се използва и поради лечебните си свойства. Изследванията показват, че чесънът като суперхрана може да намали нивата на холестерол и кръвното налягане, както и да подобри имунната функция. Това се дължи на съединението алицин, на което се дължи специфичният му аромат и вкус.  Освен това съдържащите сяра съединения в чесъна могат дори да изиграят роля в предотвратяването на някои видове рак.

Джинджифил

Джинджифилът като суперхрана се използва както в готвенето, така и заради лечебните му свойства. Маслото от този корен съдържа антиоксиданти, които най-вероятно са отговорни за много от ползите за здравето, които се асоциират с тази храна. Джинджифилът е суперхрана, която може да помогне при гадене и да намали болката при остри и хронични възпалителни състояния. Това се дължи на активната му съставка джинджерол и 6 – шогаол, чрез които може да се намали риска от хронични заболявания като сърдечни болести, деменция и някои видове рак. Чая от джинджифил е ефикасен при настинки и грипни състояния придружени от кашлица, заради богатият състав на етерични масла. 

Куркума

Куркуминът, активното съединение в тази суперхрана има мощни антиоксидантни и противовъзпалителни свойства и е фокусът на повечето изследвания около куркумата. Проучванията показват, че куркуминът може да е ефикасно средство за лечение и превенция на хронични заболявания като рак, сърдечни болести и диабет. Също може да подпомогне заздравяването на рани и да намали болката. Куркуминът не се усвоява лесно от тялото, затова е добре да се съчетава с мазнини или други подправки като черен пипер.

Авокадо

Авокадото е плод- много хранителна суперхрана, въпреки че в кулинарията се третира повече като зеленчук. Богато е на хранителни вещества, включително фибри, витамини, минерали и здравословни мазнини. Авокадото съдържа високи количества мононенаситени мазнини. Преобладаващата мононенаситена мазнина е олеиновата киселина, която се свързва с намален риск от възпаление в тялото. Консумацията на авокадо може да намали риска от сърдечни заболявания, диабет, метаболитен синдром и някои видове рак.

Сладки картофи

Сладките картофи са суперхрана пълна с различни хранителни вещества, включително калий, фибри и витамини А и C. Като суперхрана те също така са добър източник на каротеноиди, вид антиоксидант, който може да намали риска от определени видове рак. Въпреки сладкия си вкус, сладките картофи не увеличават нивата на кръвната захар толкова колкото очаквате. Всъщност те могат дори да подобрят контрола на кръвната захар при хора с диабет от втори тип.

Постигането на оптимално здраве чрез храната не се свежда само до фокусирането на няколко от последните тенденции в храненето. Вместо това доброто здраве трябва да се поддържа с консумацията на различни полезни храни всеки ден. Включването на суперхрана от този списък към една добре балансирана диета може да подобри цялостното ви здраве и да предотврати някои хронични заболявания.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *