Храни с противовъзпалително действие

Какво представляват острото и хронично възпаление?

Острото възпаление е процес, при който имунната система се активира, за да излекува наранявания, порязвания и инфекции.

Хроничното такова, от друга страна, е когато части от тялото постоянно се възпаляват по различни причини като продължително боледуване, лоша диета, липса на спорт, стрес, тютюнопушене и фактори на околната среда като замърсяване. Този тип възпаление в тялото е опасен, защото може да повреди тъканите, а проучванията показват, че то допринася за някои болести като артрит, сърдечни заболявания, болест на Алцхаймер и дори рак. 

Кои са храните с ПРОвъзпалително и ПРОТИВОвъзпалително действие?

Има два типа храни, за които трябва да знаете: провъзпалителни и противовъзпалителни.

  • Провъзпалителни са тези , които съдържат нездравословни съставки,които могат да предизвикат нежелани реакции в тялото. Силно преработените продукти са най-големите причинители на възпалителни реакции заради нездравословните мазнини и консерванти, но белите нишестени продукти, захарта, някои видове хляб и червеното месо също трябва да се избягват;
  • От друга страна, противовъзпалителни са продуктите, които възпрепятстват или деактивират определени провъзпалителни химикали, рецептори или процеси в организма, за да се намали възпалителната реакция. Най-добрият начин да се уверите, че консумирате противовъзпалителни храни, е да заредите диетата си с чисти, естествени, здравословни продукти.

Да преборим възпаленията с правилно хранене

Преборете се с възпалението в тялото, като пречистите диетата си и се уверите, че приемате възможно най-здравословните и подходящи противовъзпалителни храни, които оказват благоприятно и правилно противовъзпалително действие.

Плодове и зеленчуци

Плодовете и зеленчуците са най-здравословните противовъзпалителни храни, с които можете да подхраните тялото си и по тази причина те са важен компонент в превенцията на възпалителните реакции. Уверете се, че когато пазарувате плодове и зеленчуци, си купувате различни цветове, за да извлечете всички ползи на растенията. Каротеноидът  оцветява плодовете и зеленчуците червени,жълти или оранжеви, антиоксидантите се срещат в тъмните на цвят горски плодове, а витамините в тъмнозелените листни зеленчуци са жизненоважни за здравето.

Пълнозърнести храни

В стандартната западна диета най-често се консумират преработени зърнени култури. Белите нишестени продукти като бял ориз и паста са предпочитаните въглехидрати, както и преработените зърнени храни под формата на чипс и крекери. Всички тези храни са провъзпалителни. Сменете ги с пълнозърнести като киноа, кафяв ориз, елда и други и се възползвайте от техните противовъзпалителни качества. Причината тези противовъзпалителни продукти да са по-добри за тялото е защото те се храносмилат по-бавно и следователно не водят до покачване на кръвната захар и възпаление. Само не забравяйте, че тези култури все пак съдържат глутен и трябва да ги избягвате, ако страдате от цьолиакия или сте чувствителни към глутен.

Здравословни мазнини

Полифенолите, които се съдържат в екстра върджин зехтина са сред най-добрите компоненти в диетата ви, защото са силни антиоксиданти и следователно противовъзпалителни. Други здравословни мазнини като авокадото и ядките също отлично успокояват възпалението. Заменете мазната, преработена храна в диетата си със здравословни мазнини, за да подобрите цялостното си състояние.

Билки и подправки

Свежите билки и подправки като джинджифил, куркума и канела са известни със своите противовъзпалителни свойства. Заменете излишната сол със свежи билки и подправки, когато готвите у дома и храната ви ще е не само по-здравословна, но и по-вкусна.

Чай

Чайовете са полезни за здравето и успокояват тялото по много начини. Билките и цветовете в чая помагат на тялото да се възстанови отвътре навън и добавят полезни противовъзпалителни  антиоксиданти към диетата. Опитайте да добавите чаша или две чай към дневния си режим, за да успокоите тялото и да се справите с всяко възпаление, което може да се е появило.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *