Причини за крампи при бременност

Крампите на краката при бременните жени не са рядкост. Трябва ли да се притеснявате?

Бременна жена, уморена от деня, най-накрая отива вечерта да си почивка. Но какво е това? Внезапно, причинявайки силна болка, мускулът на прасеца, разположен на гърба на подбедрицата- причината е получена крампа. Кракът е огънат, сякаш иска да „застане на пръсти“. Освен това, изпитвайки значителна болка от пренапрежение и пренатягане на мускулите, не можете да се отпуснете и да върнете крака в нормалното си положение: мускулите просто отказват да се подчиняват на заповедите на мозъка. Така се проявяват крампи, които често стават неканени спътници на бременността.

Причина крампите да започнат да притесняват бъдещата майка в първите месеци на бременността на фона на многократно повръщане (ранна токсикоза). Крампите на краката и мускулите на ръцете (по-рядко мускулите на лицето, разположени около устата) обикновено се появяват през нощта, докато заспивате. Но те могат да се появят през деня, например, когато при бременност жената седне или легне да си почине.

Причините 

Механизмите на появата на мускулна контракция и нейното регулиране от нервната система са изключително сложни и се основават на разликата в съдържанието на йони на определени микроелементи извън и вътре в клетката. Всяко нарушение на това съотношение може да се прояви, наред с други неща, и като крампи. Една от основните причини за хипнагогични (тоест възникващи преди заспиване) крампи е именно нарушаването на минералния метаболизъм.

Какви са причините за крампи:

  1. Първа причина е увеличаване на нуждата от микроелементи, защото сега се изискват много повече минерали: една жена има нужда, както да осигури собственото си тяло с тях, така и да „насити“ растящо дете;
  2. Втора причина- повръщане при бременност. С повръщането човек губи огромно количество микроелементи – не само тези, които е получавал с храна предишния ден, но и тези, които са част от храносмилателните ензими;
  3. Трета причина- дисбалансът в храненето при бременност, когато в резултат на пристрастяването към храните, една жена отказва някоя група продукти и съответно не получава уникалните вещества, съдържащи се в тях (например, като се отказва от извара и други ферментирали млечни продукти, получава по-малко калций);
  4. Четвърта причина- неправилната, неконтролирана употреба на диуретици, приемът на които е свързан с опит за облекчаване на отока през втората половина на бременността. Диуретичните лекарства интензивно отстраняват не само водата, но и разтворените в нея минерали;
  5. Най-често причина за  крампите е на дефицит на калий, калций, магнезий или витамин В6.

калий

Калият присъства във всяка жива клетка и е изключително важен за нея. Продължителното, често повръщане и обилната диария, както и неправилният прием на някои диуретици са опасни, защото са причина за появата на дефицит на това вещество. Пиенето на твърде много кафе (кофеин) при бременност също може да е причина, която да доведе до липса на калий. Освен това, в условията на дефицит на магнезий, абсорбцията на калий също се нарушава.

Дефицитът на калий се проявява:

  • бърза мускулна умора и крампи;
  • запек;
  • задържане на сол и течности в организма, т.е. отоци;
  • ниско кръвно налягане;
  • жажда и сухота в устата;
  • депресия, нервност, потиснато настроение;
  • повишени нива на холестерол в кръвта;
  • суха кожа;
  • появата на акне;
  • тахикардия (сърцебиене).

Калият е повсеместен и можете да го намерите във всяка храна, само в някои е малко повече, а в други малко по-малко. Най-богати на калий: сушени кайсии – сушени кайсии, пъпеш, банани, боб, картофи, броколи, телешки черен дроб, мляко. Един възрастен трябва да получава около 4-5 г калий на ден, а пълноценната дневна диета напълно задоволява тази нужда.

Калият е част от витаминно-минералните комплексни препарати, обикновено под формата на калиев йодид.

Калций

Калцият е един от най-известните минерали, необходими на хората. Възможна липса на калций в организма е причина за следните състояния:

  • възбудено състояние (повишена активност, нервност, раздразнителност);
  • безсъние;
  • високо кръвно налягане;
  • сърцебиене;
  • усещане за изтръпване на определени части на тялото;
  • болезненост и кървене на венците;
  • кариес;
  • чупливост на ноктите;
  • екзема.

Обикновено жените през бременността започват да се притесняват, когато вече се е развил значителен дефицит на това вещество и болезнени крампи усукват краката през нощта.

След като са чували за калция, през бременността жените често започват да приемат калциев глюконат самостоятелно, но само таблетките не са достатъчни. За да може калцийът да се абсорбира в стомашно-чревния тракт и да стигне до предвиденото местоназначение – в клетките са необходими витамин D3 и магнезий. Без тях калцият, постъпващ в тялото, става безполезен и може да се появят крампи!

„Консумацията“ на калций в организма се увеличава по време на стрес и по време на бременност (в края на краищата двама вече го „ядат“). Предотвратяват усвояването на калций следните храни: спанак, киселец, ревен, които съдържат големи количества оксалова киселина (нейните разтворими соли, взаимодействащи с калциеви йони, образуват неразтворими и следователно несмилаеми съединения). Усвояването на това вещество се намалява и от храни с високо съдържание на фосфати (хайвер, риба консервирана, яйца, сирене, зелен грах, боб, карфиол), газирани напитки, какао и шоколад. Диетите с високо съдържание на протеин също инхибират абсорбцията на калций и само 15% от изядения калций в тази ситуация ще бъде усвоен. Но ниско протеиновите диети също не допринасят за усвояването на калция: в този случай 5% от общото количество, изядено, влиза в човешкото тяло. Прекомерното желание за кафе насърчава повишената екскреция на калций чрез бъбреците. Адекватният прием на желязо, от друга страна, подобрява усвояването на калций.

Какви храни са източници на калций? На първо място, това са млечни продукти (от които получаваме до 55% калций); листни зелени зеленчуци (броколи, зеле, листа от ряпа, карфиол, аспержи), яйчни жълтъци, всички видове бобови растения, ядки, смокини.

Ако приемате добавки с калций, те ще се усвояват по-пълноценно, ако не ги пиете на празен стомах, а след обилно хранене.

Магнезий

Съдържанието на магнезий в тялото на възрастен е около 20 г. Този елемент трябва да бъде не повече и не по-малко – така да се каже, златната средна. Увеличаването на съдържанието на магнезий в кръвта е причина за  сънливост, летаргия, сухота в устата, жажда, гадене, повръщане, понижаване на кръвното налягане и бавен пулс. Това състояние може да възникне при тежки нарушения на отделителната функция на бъбреците, хипотиреоидизъм, тежки усложнения на захарен диабет.

Намаляване на съдържанието на магнезий в кръвта е възможно при силно и многократно повръщане, тежка диария, някои други състояния и хронични заболявания (хиперфункция на паращитовидните жлези, нарушена бъбречна функция, чернодробна цироза и др.). Относителна липса на магнезий в организма се развива, когато консумацията му се увеличава дори при достатъчен прием от храна, например, при прекомерни невропсихични и физически натоварвания, по време на бременност и кърмене (както и, например, в периода на активен растеж при деца). По време на бременност нуждата от магнезий се увеличава 2-3 пъти. Една от основните причини за това е, че по време на развитието плодът получава магнезий от тялото на майката. Меdos.bg подкрепя съветите на лекарите за прием на оптимално количество магнезий дневно.

Алкохолът, кофеинът, излишъкът от калий и някои диуретици  са причина за засилване на отделянето на магнезий от бъбреците. Увеличава нуждата от магнезий, високото съдържание в диетата на протеини, захар, животински мазнини, масло, неконтролиран прием на определени хормонални лекарства.

Последиците от недостиг на магнезий са различни и засягат както здравето на майката, така и здравето на детето. При бременност това е причина за:

  • повишена невропсихична възбудимост (раздразнителност, чувствителност към стрес, тревожност, нарушение на паметта, безсъние, астения);
  • нестабилност при ходене и крампи;
  • появата на усещане за изтръпване в ръцете и краката, изтръпване, „пълзящо“;
  • намаляване на телесната температура;
  • нарушения на сърдечно-съдовата система (аритмия, повишаване или, обратно, спад на кръвното налягане);
  • повишена мускулна възбудимост (болки в гърба, крампи, повишен тонус на матката, понякога до спонтанен аборт).

Магнезият се намира в почти всички храни. Цели семена, ядки, слънчогледови семки, всички бобови растения, зеленчуци, моркови, зелен лук, спанак са особено богати на него. Човек би очаквал високо съдържание на магнезий в хляба, но „благодарение“ на новите технологии – рафинирането – хлябът губи този минерал.

Често при крампи не е възможно да се попълват липсите на магнезий само чрез хранителни продукти, като това е причина да се се изисква неговото допълнително приемане под формата на таблетки или като част от мултивитаминни минерални комплекси. Ако при крампи приемате магнезиеви таблетки, най-добре е да ги пиете преди лягане с много вода (около чаша) няколко часа след хранене. Редките изпражнения са знак, че прекалявате с магнезий.

Един възрастен човек се нуждае от около 360-380 mg магнезий всеки ден;  при бременност и кърмене, както и юноши – до 400-450 mg.

Витамин В6 (пиридоксин) като причина за крампи

Нарушенията на ежедневния му прием сами по себе си не са причина за крампи, но този витамин насърчава усвояването на магнезий от клетките, подобрява абсорбцията му в стомашно-чревния тракт, служи като проводник за него вътре в клетката, повишава пропускливостта на клетъчната мембрана и фиксира магнезиевите йони вътре в клетката, предотвратявайки бързото й отделяне от тялото, а с това и намалява риска от крампи.

Дефицитът на витамин В6 се проявява чрез:

  • повишен косопад;
  • анемия;
  • загуба на апетит;
  • гадене;
  • рани в устата;
  • депресия;
  • нервност, раздразнителност;
  • усещане за изтръпване в ръцете и краката;
  • повишена умора, мускулна слабост, сънливост.ю

Хранителни източници на В6 са: домашни птици, говеждо месо, свинско месо, телешко месо, черен дроб и бъбреци, риба тон, сьомга, соя, банани, пивоварна мая, орехи, фъстъци, авокадо. Но, уви, човек трябва да се съобрази с факта, че готвенето на месото е причина за загубата на този витамин- той ще бъде от 50 до 70%, смилането на пшеницата причинява загуби от 50 до 90%, а замразените зеленчуци и плодове са по-бедни на Вит.В6 с 15-70%.

Приемът на алкохол и тютюнопушенето също са причина за недостиг на пиридоксин.

Други причини за крампи

Често повтарящите се крампи на краката при бременност могат да се появят и при тежка анемия – намаляване на количеството хемоглобин.

Понякога причина за крампи в мускулите на прасеца могат да са развиващите се разширени вени. В същото време те се комбинират с повишена умора и усещане за тежест в краката, които бързо се увеличават през деня, особено ако трябва да стоите дълго време. При бременност при някои пациенти всички тези признаци предхождат появата на видими разширени вени на краката. При разширени вени на краката се влошава оттокът на венозна кръв от краката, което нарушава храненето на мускулите, включително гастрокнемиуса, причина са за дисбаланс на микроелементите и води до крампи.

През третия триместър, особено при многоплодна бременност, крампи на краката могат да се появят на фона на синдрома на долната куха вена, при който, когато една жена лежи на гърба или на дясната си страна, разширената матка компресира долната куха вена, което е причина за нарушен венозен отток от краката. И по-нататъшните механизми на развитие на крампи наподобяват процесите, протичащи с разширени вени на краката. За да се предотвратят прояви на синдрома на долната куха вена, при бременност жената трябва да спи на лявата си страна или да сложи малка подложка от дясната страна, за да преразпредели теглото на разширената матка към лявата половина на тялото и по този начин да намали натиска си върху долната куха вена, разположена вдясно от гръбначния стълб.

Първа помощ при крампи

За да облекчите леките крампи в краката Medos.bg съветва:

  • със сила, дори чрез болка, бавно издърпайте пръстите на крака с крампа към вас;
  • разтривайте кракът с крампа, щипнете го, надраскайте го и др .;
  • масажирайте крака с крампа, като стискате и изправяте пръстите на краката;
  • хванете големия пръст на крака с крампа и го дръпнете към себе си;
  • Направете топъл душ на крака, който е с крампа;
  • Когато болката в крака отшуми, трябва да се разхождате, за да подобрите кръвообращението;
  • Като профилактика при крампи можете да масажирате краката си, да вземете контрастен душ и да носите вълнени чорапи през нощта.

Крампите при бременност могат да бъдат симптоми на различни медицински състояния, включително сериозни усложнения при бременността. Ето защо, ако крампи се появят по време на бременността, е задължително да се консултирате с лекар: той ще определи конкретната причина за крампите и ще избере необходимите лекарства.

Бременността прави собствени корекции на нивата на витамини, микро- и макроелементи, необходими за неговото развитие; тя незабавно “наказва” с различни неразположения за нарушаване на „сферата й на интереси“, включително и крампи. Следователно не трябва да оставяте всичко на случайността, криейки се зад поговорки от типа „ще мине“. Не, няма! Веднъж възникнали, метаболитните нарушения при бременност ще преследват жената като с Дамоклев меч през цялата бременност. Освен това те няма да се колебаят да повлияят – уви, не по най-добрия начин – върху хода на раждането, а след това – върху растежа и развитието на детето. И това важи не само за разглеждания проблем с нощните крампи на краката и свързаните с тях елементи, но и за всички връзки на метаболизма при бременност. Ето защо, бъдете внимателни преди всичко към това, което ядете.

Диетата ви трябва да е пълна по отношение на съдържанието на микро- и макроелементи, витамини и незаменими аминокиселини. Храните, изброени в статията, богати на определени вещества, трябва да присъстват на вашата маса. Medos.bg препоръчва да нее пренебрегвате витаминните и минерални комплексни препарати при крампи: те са специално подбрани, като се вземат предвид повишените нужди при бременност и съдържат в достатъчни количества всички необходими витамини и минерали, включително тези, обсъдени по-горе. Вашият лекар ще ви помогне да изберете правилната диета и витаминотерапия, за да протече безпроблемно вашата бременност.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *