Изкълчване на глезена – Лечение

Изкълчванията на глезена са много често нараняване и вероятно повечето хора, особено тези, които се занимават със спорт, са изпитали подобно изкълчване в някакъв момент от живота си. Това състояние изисква лечение.

Глезенната става действа като шарнир между подбедрицата и стъпалото, което позволява кракът да се огъва нагоре и надолу, както и осигурява леко въртене. Стабилността й зависи както от местоположението на костите, така и от околните връзки, които поддържат и държат ставите заедно. Изкълчвания се появяват, когато връзките са пренапрегнати или скъсани.

Има три степени на изкълчване на глезена, които се класифицират според степента на разкъсване на лигаментните влакна: 

I степен  : разкъсани са само няколко влакна;

II степен  : значителна част от лигаментните влакна са разкъсани;

III степен  : пълно разкъсване на лигаментните влакна;

Причини и рискови фактори

Изкълчванията се появяват в резултат на движения, които причиняват преместване на глезена извън нормалния му обхват на движение. 

Най-честите причини за изкълчване са: 

  • Падане, което кара глезена ви да се изкриви;
  • Ходене или бягане по неравно място;
  • Неудобно приземяване на крака, след като скочите или се завъртите;
  • Някой друг стъпва на крака ви по време на спорт;

Има определени фактори, които са в състояние да повишат риска от изкълчване . Те включват: 

  • Спорт  : Изкълчванията на глезена са често срещана спортна травма, особено при спортове, които включват скачане или усукване;
  • Неравни повърхности  : ходенето, бягането или играта на неравни повърхности, като спортни игрища, които са в лошо състояние, може да увеличи риска;
  • Неподходящи обувки  : обувки, които са неподходящи за вашата дейност и високи токчета като цяло увеличават риска от навяхвания на глезена;
  • Предишно нараняване: Ако преди това сте изкълчили ставата(или сте претърпели друго нараняване и не сте провели лечение), е по-вероятно да го разтегнете отново;
  • Лошо физическо състояние  : Лошата здравина или гъвкавост може да увеличи риска.

Признаци и симптоми на изкълчване на глезена:

  • Болка, особено болка, свързана с тежестта (не е в състояние да премести тежестта си върху наранения крак);
  • Болезнени усещания при докосване;
  • Подуване, оток, синини;
  • Ограничаване на движението на ставата;
  • Нестабилност на ставата;
  • Усещане за пукане или звук по време на нараняване.

Ако имате някакви притеснения относно някакви признаци или симптоми, които изпитвате, Medos.bg  препоръчва да посетите лекар.

Как да лекувате изкълчване на глезена?

Бързо лечение на изкълчвания:

Бързото лечение на навяхвания на глезена в възможно дa помогне за намаляване на болката, подуването и синините. Почивка, лед, компресия и височина – препоръчва се възможно най-бързо през първите 2-3 дни от лечението: 

Почивка: Важно е да избягвате всички дейности, които причиняват болка. Ако не сте в състояние да ходите, се препоръчват патерици. Опитайте се да ограничите броя на разходките и ако го направите, опитайте се да ходите максимално нормално.

Лед: При лечение увийте няколко парчета лед, пакет с лед или замразен грах във влажна кърпа. Нанасяйте върху нараненото място в продължение на 15-20 минути на всеки час или два. Medos.bg препоръчва никога да не слагате лед директно върху кожата си.

Компресия: Като част от лечението, поставете превръзката плътно върху засегнатото място- от пръстите до самата става. Не забравяйте да не поставяте превръзката прекалено плътно, тъй като това би могло да ограничи притока на кръв към пръстите на краката и да забави лечението. Свалете превръзката си, когато спите през нощта.

Височина: Докато почивате, повдигнете засегнатия крак, така че да е над нивото на сърцето.

В ранните етапи на лечение е важно да се избягва  HARM  (топлина, алкохол, многократно нараняване и масаж). Високата температура, алкохолът и масажът биха могли да увеличат притока на кръв и последващото подуване. Алкохолът също може да ви направи по-малко наясно дали можете да влошите нараняването си, а масажът е възможно да причини допълнителни увреди, ако се направи твърде рано в процеса на лечение. 

Кога да се види лекар или физиотерапевт

Обикновено повечето хора се възстановяват от изкълчен глезен в рамките на една до шест седмици. Medos.bg съветва, че ако смятате, че няма подобрение от лечението, трябва да посетите лекар или физиотерапевт. 

Ако някой от симптомите  е силно изразен (като силна болка), трябва да посетите и лекар – това може да означава, че сте силно повредили лигамент или дори сте счупили кост. 

Ролята на физиотерапията при лечение на изкълчване

Кинезитерапевтът осигурява помощ и подкрепа за лечение и рехабилитация, особено при по-тежки наранявания. Няколко дни след първоначалното нараняване, лечението обикновено може да бъде улеснено с упражнения за разтягане и укрепване (вашият кинезитерапевт ще  ги приспособи към вашите специфични нужди). Някои от тези дейности са в състояние да включват: 

 

Пълен набор от упражнения за движение  : движете глезена нагоре и надолу, надолу и навътре, нагоре и навън, и в кръг.

Опъване към стена  : Застанете с лице към стената и се облегнете на нея. Дръжте петата си на пода и след това я издърпайте нагоре. Опитайте първо с право коляно, а след това със свито коляно, като държите 10 секунди.

Укрепващи упражнения: Застанете на ръба на стъпалото, петите над ръба, спуснете петата и задръжте за 5 секунди. След това се опитайте да застанете на пръстите на краката, като държите 5 секунди

Имате ли нужда от рентген?

При повечето прости изкълчвания не се изисква рентгенова снимка. Това е така, защото рентгеновите лъчи не са много добри за откриване на повредени лигаменти (и дори да го направят, това не би променило плана ви за лечение). 

Обикновено лекарят ще Ви назначи рентгенова снимка , ако подозира костна фрактура. 

Възможни усложнения

Повечето хора ще се възстановят без никакви усложнения от изкълчване на глезена. Въпреки това, неправилното поведение при изкълчване (например, участието в дейности твърде рано след нараняване или неправилно оценяване на тежестта на изкълчването) може да доведе до следните усложнения: 

  • Хронична болка в глезена;
  • Постоянна нестабилност на ставата;
  • Артрит.

Вашият кинезитерапевт може да ви помогне да решите всички проблеми, които може да имате с усложненията при изкълчване.

Съвети за превенция от изкълчване

Следните съвети биха могли да ви помогнат да намалите риска от изкълчен или повторно изкълчен глезен: 

  • Винаги загрявайте преди да тренирате или да тренирате, така че околните мускули да са готови да поддържат глезена ви;
  • Винаги носете подходящи обувки;
  • Упражнявайте редовно за разтягане, укрепване, гъвкавост и баланс;
  • Винаги предвиждайте достатъчно време за възстановяване между тренировките
  • Проверете зоната за тренировки и игра, за да се уверите, че повърхността е равна;
  • Уверете се, че участвате само в спортовете или дейностите, които са ви необходими;
  • Винаги  избягвайте дейности, които причиняват болка;
  • Пийте вода преди, по време и след тренировката.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *