Мускулно разтежение лечение

Мускулно разтежение е, когато човек изпитва травматично разкъсване на мускулните влакна. Появява се, когато пациентът е прекалил с физическо натоварване, разтежение се получава и по време на падания и други ежедневни моменти.

Има три степени на мускулно разтежение:

Първа. При нея малък брой влакна се разкъсват и човек има болка, тя често изчезва без лечение. Основното е да се сте в покой.

Втора. Тук ставата се подува, болката се усилва. Вече причина за посещение на лекар.

Трета. Това най-често е пълно разкъсване на лигамента, болката не може да се толерира и се появяват нарушения в ставите. Трябва незабавно да посетите лекар!

Симптоми на мускулно разтежение при възрастни:

  • Ставата се подува;
  • Болката се увеличава с всеки час;
  • Понякога се появява синина или хематом;
  • Функцията на крайника / ставата е частично загубена.

Прчини за мускулно разтежение при възрастни

В риск са тези, чиято работа е свързана с вдигане на тежести, както и тези, които дълго време са в неудобно положение. Както обясняват специалистите, най-често хората страдат от разтягане на прасците – мускулите на подбедрицата и коленните стави. Горните крайници също са в риск- връзките на ръцете страдат, особено на мястото, където са китките. Това се случва главно в онези моменти, когато човек пада на изправена ръка. Навяхванията могат да засегнат както лакътя, така и гърба.

Причината за мускулното разтежение може да бъде повишена температура и, обратно, охлаждане – когато човек замръзне, мускулите му стават “дървени” и поради това вероятността от тяхното разтягане се увеличава.

Следващата причина е падането върху лед през зимата, в такива моменти обикновено спешните кабинети са препълнени.

Мускулните навяхвания са често срещан проблем за хората, които са начинаещи във фитнеса и се пренатоварват. Много от тях пропускат упражненията за загряване и в резултат получават наранявания по ръцете, краката, гърба и врата.

Лечение на мускулни навяхвания при възрастни

Ако имате изкълчване от първа степен, то често не изисква лечение. Ще трябва да запазите спокойствие и след няколко дни болката ще отшуми сама.

При средна степен на мускулни навяхвания, физиотерапевтични упражнения, лекарства и масажи ще ви спасят. Лечението може да бъде предписано от физиотерапевт, но строго индивидуално.

Когато имате разтежение на мускулите, можете да използвате превръзки и шини, те облекчават част от товара и фиксират наранения мускул.

За съжаление има и тежки случаи, когато може да се наложи хирургическо лечение. Това се случва при разкъсване.

Диагностика

Както бе споменато по-горе, при навяхванията от първа степен лечението може да бъде само с почивка. Но в други случаи, когато болката не отшумява, мястото на нараняване набъбва и ви притеснява, трябва да се консултирате с травматолог за лечение. Ако болката е непоносима, влошава се и е възникнала през нощта, не я понасяте, отидете в спешна помощ.

Вашият лекар ще изследва мускула, ще направи необходимите снимки и ще предпише лечение въз основа на степента на мускулното увреждане.

Съвременни методи на лечение

Покой. Човек с контузия се нуждае от почивка в леглото. Тоест през първите 48 – 72 часа трябва да отсъства всяка физическа активност. Този метод помага при първа степен.

Поставяне на лед. В продължение на 2 дни, на всеки 2 часа в продължение на 15 минути, прилагайте лед или замразено месо, увити в кърпа. Medos.bg съветва- не се преохлаждайте!

Фиксиране. Важно е да фиксирате увредения мускул; можете да направите това със специален фиксатор или еластична превръзка.

Противовъзпалителни лекарства. Използвайте ги за лечение само след консултация с Вашия лекар.

Мехлеми. Те могат да се използват след няколко дни за премахване на неприятни симптоми.

При правилно лечение проблемът ще изчезне след 5-10 дни.

При трудни ситуации и разкъсвания се налага операция.

Профилактика на мускулно разтежение при възрастни у дома

Много спортисти, особено начинаещи, пропускат упражненията за загряване. И именно превенцията на разтежение. Не забравяйте – преди да започнете да спортувате, било то бягане, упражнения с „желязо“ във фитнеса или дори йога, направете загрявка, за да загреете ставите си. Тя е тази, която ще ви спаси от сериозни наранявания.

Когато вдигате тежести, на работа или у дома, трябва да прехвърлите по-голямата част от товара на гърба и краката си, трябва да ги вдигате посредством движението на цялото тяло, а не само на ръцете или краката.

Популярни въпроси и отговори

Как да предоставим първа помощ при разтежение на мускулите?

Първата помощ е съвсем проста.

Първата стъпка е да поставите пациента на хоризонтална повърхност със средна твърдост, чието положение носи минимален дискомфорт.

Второто е използването на нестероидни противовъзпалителни лекарства, мехлеми трябва да се прилагат върху нараненото място.

Еднократно при силна болка можете да приемете болкоуспокояващи, съдържащи нестероиди.

И най-важното е покой, покой и пак покой!

Кога да посетите лекар за мускулно разтежение?

По принцип е най-добре да посетите лекар. Ако обаче не боли много, мехлемите и хапчетата са помогнали и на следващия ден нищо не ви притеснява, не е нужно да ходите веднага на лекар. Но ако има възможност да отидете при ортопед, тогава е по-добре да го направите, за да не се повтарят нараняванията.

Ако има силна болка, изтръпване на крайниците, слабост в тях, загуба на функция, тогава без да мислим се обаждаме на линейка или отиваме в спешното отделение. В такива случаи няма нужда да се отлага. Ако самолечението не дава никаква положителна динамика през седмицата и се влоши, също отиваме на лекар.

Какви са усложненията на мускулното разтежение?

Усложненията често са хронифициране на процеса, когато постоянно боли. Второто е, че при продължителен, дългосрочен процес, могат да се насложат неврологични оплаквания.

Разтежението само по себе си не е проблем при адекватно и навременно лечение.

Колко време отнема рехабилитацията на мускулно разтежение?

Рехабилитацията при лечение на разтежение продължава в зависимост от давността на състоянието. Например, ако болката и лечението са продължили 2 седмици, рехабилитацията ще отнеме още 2 седмици. Тоест, колкото е боляло, толкова след това не трябва да се натоварвате. След този период натоварване може да се прави, но постепенно. 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *