Роля на калция и грешки в диетата при остеопороза

Дефицитът на калций (Ca) в човешката тъкан може да бъде сериозен проблем, който не може да бъде разрешен чрез прости промени в менюто. “|Ca” се намира в огромен брой храни и ясните признаци на метаболитни нарушения показват скрити проблеми.

В тази статия от Medos.bg ще изброим само няколко от инструментите, които диетолозите и гастроентеролозите използват за борба с дефицита на калций:

  • Препоръка за спазване на диета с високо съдържание на Ca, минерализация на питейната вода;
  • Стимулиране на секрецията на стомаха и панкреаса, за да се подобри усвояването на хранителни вещества и микроелементи. При гастроентерологични заболявания говорим за възстановяване на функциите на стомаха и тънките черва;
  • Корекция на ферментопатии с помощта на диети и лекарства;
  • Идентифициране и лечение на хранителни алергии;
  • В случай на остеопения от 1-2 степен (намаляване на костната минерална тъкан с 10-20%), в повечето случаи тези методи помагат да се спре процесът на деминерализация на костите и да се предпази от риска от фрактури.

За лечение на остеопороза се предписват специални лекарства ( бифосфонати ) за стимулиране на регенерацията на костите.

Ако в този момент в диетата ви липсва достатъчно Ca, ситуацията може значително да се влоши. Клетките, които изграждат костта (остеобластите) се нуждаят от Ca.

Пиенето на калций и витамин D  достатъчно ли е за предотвратяване на остеопороза?

Има много фактори, които предизвикват остеопороза. Това означава, че дори при идеална диета и повишен прием на D витамини, може да се развие остеопороза. Тук всичко се определя от комбинация от редица фактори. Във всеки случай, ако в организма липсват Ca и витамини D, вероятността от остеопороза се увеличава драстично.

Кои са храните с високо съдържание на калций?

Много е важно да се включват към диетата млечни продукти – ние получаваме по-голямата част от нашия калций от тях. Ние често пренебрегваме пълномаслено мляко поради високата калоричност, но това не е причина да се отказваме от киселите млека, изварата и сиренето. Що се отнася до зеленчуците, трябва да се обърне внимание на бяло зеле и броколи, ядки (всякакви), соеви продукти.

На пазара има брашна и сокове, специално обогатени с Ca.

Трябва да се има предвид, че въпреки че Ca е достатъчен във всички продукти, бионаличността му в повечето от тях (зърнени храни, хляб) е ниска.

Възможно ли е по някакъв начин да се подобри усвояването на калций, ако това е такъв проблем за тялото?

Лактозата (млечна захар) и лактазата (ензим за разграждане на млечната захар) значително увеличават усвояването на Ca. Наличието на тези вещества определя и доброто усвояване на Ca от млечните продукти.

Ето и някои продукти, които намаляват бионаличността на калция:

  • хранителни влакна. Заменяйки бялото брашно с пълнозърнесто брашно, ние значително намаляваме усвояването на Ca;
  • храни, богати на оксалова киселина, която забавя усвояването;
  • фитинова киселина (намира се в пшеничните трици). Пшеничните трици нарушават абсорбцията на калций до такава степен, че се използват за лечение на хиперкалциурия (поради излишък на Ca в организма, съставът на урината се променя, което често води до образуване на камъни в бъбреците);
  • трапезна сол (натрий) увеличава отделянето на калций с урината, така че приемът на сол трябва да се контролира;
  • никотинът намалява ефективността на използването на калций в организма при жените, като влияе (според една теория) на нивото на естроген;
  • кофеинът, присъстващ в кафето, чая и шоколада, също увеличава загубата на калций. Препоръчително е да консумирате до 2 чаши кафе на ден. Съвет: Винаги пийте кафе с мляко или сметана. Това може частично да компенсира негативните ефекти на кофеина.

Незаменим ли е витамин D при остеопороза?

Недостигът на витамин D в храната или нарушенията в метаболизма му са от голямо значение в патогенезата на много форми на остеопороза, но особено сенилна (възрастова). Витамин D е от съществено значение за усвояването на Ca в червата, както и за усвояването му от клетките, включително костите.

В медицинската практика често се използват активни метаболити на витамин D3 (калцитриол, алфа-калцидол). Именно тези метаболити са широко използвани при лечението на остеопороза.

Най-добрите източници на витамин D в диетата са мазна риба, черен дроб, рибена сърна, млечни мазнини, яйца. Дефицитът на витамин D може лесно да бъде предотвратен с тези храни и / или малки дози витамин D добавки.

Както при лечението на остеопороза, така и за профилактични цели, на всички жени след менопаузата и на хората от двата пола след 65-годишна възраст се предписват калциеви добавки в комбинация с витамин D. Тези препоръки са особено важни за хора, които консумират малко или никакви млечни продукти поради към личните вкусове, болести (лактазна недостатъчност, хранителни алергии и др.), строго вегетарианска диета. Тези лекарства често се разглеждат като хранителни добавки – нутрицевтици.

Други витамини за остеопороза

При експерименти с животни е установен отрицателен ефект върху костната тъкан от недостиг на редица витамини (С, група В) и микроелементи (фосфор, магнезий, цинк, мед, манган, бор, силиций, стронций, флуор). Но пряка връзка между развитието на остеопороза и дефицита на тези елементи не е открита.

Установено е, че витамин К влияе на остеокалцин, който, като модулатор на остеобластите, участва в синтеза на протеини в костите. Ниският прием на витамин К се свързва с ниска минерална плътност на костите и повишен риск от фрактури на тазобедрената става при жените, но не и при мъжете. Следователно приемът на витамин К при остеопороза може да бъде важен в случай на остър дефицит в диетата.

Как да се предпазим от остеопороза?

Предотвратяването на развитието на остеопороза трябва да се извършва преди момента, когато се образува общата костна маса, а лечението – от момента, в който започне да се открива загуба на кост.

Ранната профилактика на остеопороза трябва да бъде с достатъчен прием на Ca, упражнения и предотвратяване на рискови фактори (пушене, прекомерна консумация на алкохол и др.). Това е особено важно през юношеството, когато костта набира маса. Хората, които са развили остеопороза, обикновено трябва да разчитат на фармакологична намеса, за да поддържат или подобряват здравето на костите. Понастоящем лечението на остеопороза включва добавки с калций с витамин D, естроген и калцитонин. Лечението във всеки случай се извършва на фона на диета.

По този начин всички пациенти с остеопороза, които страдат от заболявания, изискващи специална диета, трябва да получават балансирана диета с физиологично съдържание на протеини в диетата, но с повишено съдържание на Ca и витамин D, включително чрез специални хранителни добавки и лекарства. 

Роля на диетата за предотвратяване на остеопороза

Тъй като остеопорозата обикновено преминава в клинично напреднал стадий, преди ефектите й да станат очевидни, предотвратяването на костна загуба е единственият най-добрият начин да се избегне възможността за фрактури и последваща инвалидност. Въпреки че повишаването на хранителния Ca е една от най-често предлаганите стратегии, много проучвания не успяват да покажат ясна връзка между хранителната абсорбция на този минерал и костната плътност. Консумацията на храни, богати на Ca и витамин D, е вероятно по-важна в годините на растеж на костите, преди да достигне пиково тегло, отколкото по-късно в зряла възраст.

Млечните продукти съдържат над 70% Ca в храната на „средностатистически“ жител на нашата страна. Ca в тези храни се абсорбира бързо, тъй като тези храни съдържат лактоза, а някои са обогатени с витамин D. За да се предпазим от остеопороза трябва да ги консумираме често.

Вегетарианците, които избягват животински храни, могат да си набавят калций от соево мляко, тофу (соева извара), обработени с калциев сулфат, зърнени храни (особено белени или леко обелени), някои листни зеленчуци (зеле, ряпа), боб и ядки. Някои от популярните в момента минерални напитки и чешмяна вода също съдържат калций, количеството Ca варира в зависимост от източника.

Ефективност на добавките за остеопороза

Поради широко разпространените и съмнителни реклами, свързващи Ca с остеопорозата, този минерал е добавен към много продукти, включително портокалов сок, сода и хлебни изделия.

Калциевите добавки също станаха популярни, но значението им като източник на калций остава противоречиво. Добавките се различават по капацитет на усвояване и много хора ги приемат неправилно. Например, доскоро калциевите добавки бяха под формата на големи, трудни за приемане хапчета. Производителите на добавки са намалили размера на таблетките, за да ги улеснят при преглъщането, но вероятно са компресирали хапчетата, така че да не се разтварят в стомаха, докато преминават през стомашно-чревния тракт.

Калциевите добавки варират в процента на минерала във всяка доза и в техния ефект върху организма. Сред най-често използваните съединения са калциевият карбонат и калциевият цитрат. Калциевият карбонат съдържа до 40% чист Ca. Той реагира със солна киселина в стомаха, образувайки калциев хлорид, силно разтворимо и лесно достъпно съединение.

Нежеланите ефекти на големи количества калциев карбонат включват метеоризъм, гадене и запек. Прекомерната употреба на добавки може също да причини излишък на солна киселина поради стимулиране на стомашната секреция; докладвана е и възможността за развитие на камъни в бъбреците. Калциевият карбонат може да намали усвояването на лекарства като аспирин, тетрациклин, атенолол и железен сулфат, когато добавката и тези лекарства се приемат заедно. Антиацидите, съдържащи както калциев карбонат, така и алуминий, всъщност блокират абсорбцията на Ca.

Калциевият цитрат съдържа по-малко Ca, приблизително 24%. Това съединение не се нуждае от солна киселина, за да го разтвори, което го прави по-подходящ за тези, които имат дефицит на този компонент на стомашния сок. Това състояние, известно като ахлорхидрия, е често срещано в напреднала възраст.

В допълнение към доказателствата за способността на калциевите добавки да предизвикват стомашно-чревни смущения, има и други доказателства, които поставят под въпрос неговата стойност. Калциевите добавки сами по себе си имат малко положителен ефект върху загубата на костни минерали в периода след менопаузата. Те могат да забавят загубата на компактен слой кост, но са неефективни за предотвратяване загубата на трабекуларна костна маса.

Освен това лекарствата, които също съдържат витамин D, могат да причинят токсично натрупване на този мастноразтворим витамин, ако се приемат в излишък. Костното брашно и доломитът съдържат Ca и са относително евтини, но също така съдържат токсини като олово и трябва да се избягват.

Какви грешки допускаме в диетата при остеопороза?

  • недостатъчно количество калций в диетата;
  • прекомерно количество на фибри в диетата, фитинова и оксалова киселина, които влошават абсорбцията на калций;
  • дефицит на протеини в диетата, което води до отрицателен азотен баланс и намаляване на репаративните процеси;
  • твърде много протеини в диетата, което допринася за повишено отделяне на калций в урината (на всеки 50 g протеин, надвишаващ нормата, 60 mg калций се губят в урината);
  • излишък на въглехидрати в диетата, което също води до повишена загуба на калций в урината;
  • излишък на фосфор в диетата, който влошава усвояването на калций;
  • злоупотреба с алкохол и напитки с високо съдържание на кофеин (кафе, силен чай, кола, шоколад), което увеличава загубата на калций в урината и изпражненията;
  • твърде много натрий в диетата, което води до загуба на калций в урината;
  • прекомерна (по-рядко – недостатъчна) енергийна стойност на диетата;
  • дефицит на витамин D в диетата и недостатъчна инсолация, необходима за ендогенен синтез на витамини;
  • липса на мазнини в диетата, което води до нарушено усвояване на всички мастноразтворими витамини, включително витамин D;
  • подценяване ролята на хранителните добавки и препарати, съдържащи калций и витамин D за профилактика и лечение на остеопороза (изписани от лекар)

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *