Упражнения при дискова херния

Кинезитерапията е неразделна част от лечението на заболявания на гръбначния стълб. В повечето случаи неусложненият дискомфорт в долната част на гърба е свързан с мускулна слабост. ЛФК не само укрепва мускулите, но и подобрява кръвообращението, помага за изправяне на стойката. Най-често дискова херния се открива в лумбалната част на гръбначния стълб, поради което се изисква консервативно и превантивно лечение. Трябва да разберете какви упражнения при лумбална дискова херния на гръбначния стълб трябва да се извършват, за да се премахне синдрома на болката.

Описание на заболяването

Дискова херния на лумбалната част на гръбначния стълб възниква в няколко случая, които допринасят за образуването на дискова херния с течение на времето:

  1. При наличие на генетично предразположение. Ако близките роднини имат дискова херния, тогава шансът на други членове на семейството в бъдеще да се сблъскат с патологията се увеличава;
  2. Наличието на съпътстващи заболявания. Ако пациентът има остеохондроза или вродени аномалии в развитието на лумбосакралната област, това значително увеличава риска от заболяване;
  3. Затлъстяване, наднормено тегло. Излишното тегло създава допълнителен натиск върху тялото, по-специално страда мускулно-скелетната система;
  4. Бременност и чести раждания. По време на бременността центърът на тежестта се измества напред поради нарастващия корем. Също така, телесното тегло се увеличава, което води до повишен натиск върху лумбалната област. Жените с многоплодна бременност и захарен диабет са в специална рискова зона. По време на раждането лумбалната област страда много поради увеличеното натоварване, поради което в следродилния период някои жени са изправени пред развитието на дискова херния;
  5. Изтощителна физическа активност. Ако се занимавате дълго време професионално със спорт или работите във вредни условия на труд, може да възникне дискова херния на фона на мускулно претоварване;
  6. Физическо бездействие или липса на упражнения. Както при претоварването на мускулите, пълната липса на физическа активност провокира мускулна атрофия, което прави гръбначния стълб неспособен да се справи с ежедневното натоварване и крие риск от развитие на дискова херния. Балансът е важен, за да помогне за поддържането на здрав гръбначен стълб;
  7. Някои ендокринни нарушения провокират появата на заболявания на опорно-двигателния апарат.
  8. Предишни наранявания или удари в лумбалната област. Обикновено дискови хернии възникват при падане от височина.

Какви са симптомите на лумбалната дискова херния:

  • Болка в кръста. Това е основният и най-чест симптом. Ако пациентът развива периодични болки, е необходимо да се консултира с лекар за диагностика;
  • Стрелкане от долната част на гърба до глутеалната област по протежение на крака. Подобен симптом е ясен признак на притискане на нерва, което води до силен дискомфорт и намалена работоспособност по време на обостряне;
  • На фона на притиснат нерв се развива слабост на мускулите на краката. Такива пациенти често „влачат“ краката си и имат характерна походка;
  • Изтръпване на крайниците, усещане за изтръпване в краката;
  • Скованост в кръста сутрин;
  • Влошаване на мобилността, загуба на гъвкавост в долната част на гърба.

Ако се появят такива признаци, Medos.bg препоръчва да се консултирате с лекар за диагностика. Ако по време на изследването се открие дискова херния при пациента, той трябва да бъде лекуван, в противен случай болестта бързо ще прогресира.

Ако размерът й не надвишава 7 мм и не притиска нервните коренчета, можете да “минете” без операция. Необходимо е да се извърши комплексно лечение, насочено към премахване на негативните симптоми. Също така е важно периодично да се провеждат прегледи по време на лечението. Ако растежът на дисковата херния е спрял, това показва, че терапията е ефективна. Едно от най-успешните лечения за неусложнена дискова херния е лечебната гимнастика.

В допълнение към лумбалните дискови хернии, понякога се откриват изпъкналости или дискови хернии на цервикалната и гръдната област. Признаци на такива заболявания са скокове на кръвното налягане, слабост, световъртеж, мигрена, изтръпване на ръцете, усещане за парене в областта на шията или между лопатките. В този случай пациентът трябва да бъде прегледан. Ако диагнозата е била потвърдена след ядрено-магнитен резонанс, струва си да попитате специалист дали дисковата херния се лекува в конкретния случай с помощта на ЛФК.

Ефективността на упражненията за остеохондроза на лумбалния гръбнак

Ако се подбере правилния комплекс за лечение, пациентът ще се почувства много по-добре. С ежедневната гимнастика болката ще започне да преминава с течение на времето. Най-важният критерий е редовността и правилността на изпълнението.

Предимствата на кинезитерапията при наличие на дискова херния в лумбосакралната област:

  • Укрепване на мускулния корсет;
  • Разтоварване на гръбначния стълб;
  • Премахване на тежки мускулни спазми;
  • Облекчаване на болката постепенно;
  • Подобряване на кръвообращението;
  • Стабилизиране и нормализиране на метаболитните процеси.

Колкото по-рано пациентът бъде диагностициран, толкова по-успешно ще бъде консервативното лечение, което е най-ефективно в началните етапи на заболяването. Ако лекарят разреши кинезитерапия, тогава трябва да започнете да правите упражненията възможно най-скоро. Единственото противопоказание е периодът на обостряне. Лечебният комплекс се избира индивидуално, в съответствие с препоръките на лекуващия лекар.

Правила за правене на упражнения за кръста

Когато възпалителният процес бъде спрян с помощта на лекарства, можете постепенно да започнете да извършвате физически дейности. Движенията трябва да бъдат плавни и внимателни. В началото на сесията се извършва загрявка, а в края разтягане или охлаждане.

Важно е да се придържате към тези правила:

  • Когато изпълнявате някакво упражнение, трябва да обърнете внимание на вашето благосъстояние. Ако ви стане лошо, усеща се задух, болка или учестен пулс, тогава трябва да откажете да изпълнявате конкретно упражнение;
  • Ако има лек дискомфорт в мускулите, това е нормално и не изисква корекция. Ако не изчезне дълго време, трябва да се свържете с Вашия лекар;
  • Важно е да правите гимнастика всеки ден. Отначало – 2-3 пъти на ден. Тогава ще бъде възможно да преминете към еднократно изпълнение на ден. Ако упражненията се изпълняват нередовно, тогава няма смисъл от тях;
  • Не можете да извършвате класически коремни преси, в противен случай може да възникне силна болка в гърба;
  • Продължителността на упражненията е поне 20-30 минути;
  • Всички упражнения се изпълняват без бързане, бавно и плавно. Резки движения са неприемливи;
  • Преобладаващият тип натоварване е статично. При такива действия няма натоварване по осите и силно напрежение, но мускулите са достатъчно напрегнати;
  • Натоварванията се увеличават постепенно, според здравословното състояние. Бавно и постепенно увеличавайте интензивността на упражнението. Невъзможно е рязко да се увеличи натоварването, без пациентът да не се претренира.

В края е необходимо леко разтягане, за да поддържат мускулите еластични и да не бъдат притиснати.

Препоръчителни упражнения за лумбална дискова херния

Отначало упражненията са релаксиращи, тъй като пациентите с дискова херния често изпитват мускулно стягане и болка. Механизмът на развитие на заболяването е тясно свързан със слабостта на големите мускулни групи, поради което с увеличаване на натоварването върху тях възниква претоварване, което води до болка. Тогава гръбначният стълб започва да се претоварва. С течение на времето междупрешленният диск не издържа и във фиброзния пръстен възникват деструктивни промени, постепенно провокиращи появата на дискова херния.

Съдържанието на фиброзния пръстен е пулпозното ядро(гел). Ако излезе напълно, в междупрешленното пространство се образува дискова херния. Целта на гимнастиката е да отпусне гърба и да укрепи мускулите, за да могат те да се справят с ежедневния стрес без проблеми.

Ефективен набор от упражнения за лечение на болка в гръбначния стълб:

  1. Легнете по корем на стол и дръжте краката си свити. Възглавница трябва да бъде поставена за удобство, така че твърдата повърхност на стола да не притиска стомаха. Трябва да останете в това положение няколко минути. Това е подготвително упражнение за отпускане на изправящите мускули на гърба;Упражнения при дискова херния
  2. Второто упражнение се изпълнява, докато лежите на пода. Трябва да легнете по гръб, да се отпуснете и да сгънете коленете. В това положение трябва да лежите няколко минути, интензивно напрягайки коремните мускули. Също така е важно да се спазва дихателната техника – вдишване и издишване. При вдишване коремните мускули са напрегнати, а при издишване трябва да се отпуснете максимално;Упражнения при дискова херния
  3. Третото упражнение е да повдигнете тялото от пода, докато лежите по гръб, без да повдигате краката си. Изходно положение – ръцете лежат до тялото, краката не са свити в коленете, изправени са. Тялото е леко отлепено от пода, след което трябва да останете в това положение за 10 секунди. След това пациентът внимателно се спуска на пода. Броят на повторенията е 10 пъти за една серия;Упражнения при дискова херния
  4. Ходене на четири крака на едно място. Необходимо е да сте на четири крака с прави ръце. Това упражнение затопля добре мускулите, без да създава прекомерно натоварване. С това упражнение е възможно да се премахне болката, която се появява главно в сакралната област. Необходимо е да редувате повдигане крайниците, имитирайки ходене, както при котка или куче, но без да мърдате таза в страни. Достатъчно е да „ходите“ за 30 секунди и да повторите упражнението отново в 2-3 серии;Упражнения при дискова херния
  5. Кръстовидно повдигане. Трябва да легнете по гръб и да протегнете ръце до тялото. След това трябва да вдигнете левия си крак и да го докоснете с дясната си ръка, като леко повдигнете тялото. Това упражнение подобрява координацията и укрепва основните ви мускули;Упражнения при дискова херния
  6. Висове на шведска стена. Те се извършват с повишено внимание и само с разрешение на кинезитерапевт, тъй като в някои ситуации те могат да бъдат вредни;Упражнения при дискова херния
  7. Лежейки по корем, торсът се повдига до областта, където се намира дисковата херния. Изключение прави лумбосакралната област, тъй като за това изпълнение ще трябва да се изкривите силно, а необучените хора нямат толкова развита гъвкавост в долната част на гърба, така че повдиганията се извършват внимателно и до първата точка на „съпротива“;Упражнения при дискова херния
  8. В изправено положение на четири крака можете да изпълните упражнението „коте“. Същността на гимнастиката е да се развие гъвкавостта на гръдния и лумбалния участък. Необходимо е да сгънете гърба надолу при вдишване и при издишване да го отпуснете, закръгляйки го в гръдната област. Отстрани упражнението наподобява изпъване на котка след сън, затова се нарича така;Упражнения при дискова херния

Пример за пълноценна комплексна загрявка при дискова херния в долната част на гърба

Ако пациентът има склонност към нараняване или мускулни навяхвания, често се препоръчва да се направи загряващ комплекс, състоящ се от следните упражнения:

  1. Трябва да заемете изходната позиция – застанете прави и поставете краката на ширината на раменете. Тогава се повдигате на пръсти и изпъвате ръце нагоре, вдишвайки дълбоко. Продължителността на изпълнението е до 5 – 10 секунди при един подход. Така се загряват предимно гръдния отдел и зоната между лопатките;
  2. Ръцете трябва да бъдат поставени на кръста и да започнат да правят бавни завъртания надясно и наляво. Дишането трябва да бъде бавно и равномерно. Броят на повторенията в една посока – до 10, не повече. Това загрява долната част на гърба и изправящите мускули на гърба;
  3. За да загреете шийния отдел на гръбначния стълб, трябва да наклоните главата си назад и да започнете бавни кръгови завъртания по посока на часовниковата стрелка. След това движението се повтаря, но обратно на часовниковата стрелка. Задната част на главата трябва да се изтегли нагоре, за да се разтегне максимално шийната област. В една посока трябва да направите 5 – 10 кръгови завъртания;
  4. Последното движение е да сложите ръцете си на кръста и бавно да се издигнете на пръсти, 15 пъти подред. След това трябва да заемете изходната позиция.

След общо разгряване можете да започнете всякакъв вид ЛФК.

Противопоказания за упражнения при дискова херния на лумбалния отдел на гръбначния стълб

Ако лечебната гимнастика се изпълнява ежедневно и правилно, след няколко месеца можете да почувствате облекчение. Важно е да се разбере, че кинезитерапията не е панацея и не е начин за облекчаване на болката по време на обостряне, когато се появят пристъпи на болка. Също така, гимнастиката не променя факта, че пациентът има скъсан фиброзен пръстен на междупрешленния диск. Ако въпреки това след началото на заниманията се наблюдава стабилна ремисия, това показва, че в конкретния случай заболяването не е достигнало усложнения и симптомите му са били успешно прекратени в началните етапи.

Преди да започнете кинезитерапия при наличие на дискова херния, трябва да вземете предвид списъка на възможните противопоказания за изпълнение:

  • Обостряне на болестта. Категорично е забранено да се извършва каквато и да е физическа активност при наличие на силна болка в гърба. Ако има влошаване, трябва да преминете курс на лекарствена терапия, да се възстановите напълно и само с разрешението на лекаря можете да започнете отначало;
  • Повишено кръвно налягане. Хипертонията ви кара да се чувствате зле по време на гимнастика;
  • Наличието на сърдечни заболявания. Болести като исхемична болест на сърцето или ХСН са абсолютно противопоказание за извършване на комплекси;
  • Наскоро претърпяна операция, след която не можете да се напрягате физически известно време. Това е временно ограничение;
  • Наличието на остра инфекция или температура;
  • Анамнеза за кървене. В по-голямата си част този елемент се отнася за жени с менструация, родилки в ранния следродилен период или когато се появят чести кръвотечения от носа;
  • Ако пациентът има хронично заболяване или някакво друго сериозно здравословно състояние, това трябва да бъде съобщено на лекуващия лекар.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *